Customer support
Het verhaal van...
Ontdek de werkervaring van één van onze medewerkers. Scania heeft naast het hoofdkantoor ook tientallen werkplaatsen, distributiecentra en fabrieken waar onze medewerkers zich iedere dag inspannen om leider in duurzaam transport te worden. Vandaag het verhaal van:
Customer support
Imke
Wat houdt het werken bij de Customer Support afdeling in?
Een Customer Support medewerker voor een vrachtwagenfabrikant is verantwoordelijk voor het bieden van uitstekende klantenservice en technische ondersteuning aan klanten. Ze beantwoorden vragen over producten, lossen technische problemen op en bieden begeleiding bij het gebruik en onderhoud van vrachtwagens.
Dit omvat dus telefonische en schriftelijke communicatie, waarbij ze nauwkeurig en efficiënt werken om klanttevredenheid te waarborgen.
Daarnaast werken ze samen met andere afdelingen om complexe klantproblemen op te lossen en zorgen ze voor een duidelijke documentatie van klantinteracties en oplossingen. Ze blijven op de hoogte van productupdates en technische specificaties om klanten goed te kunnen informeren. Het vermogen om snel te schakelen, problemen op te lossen en effectieve communicatie zijn cruciale vaardigheden voor deze rol.
Hoe verliep de weg naar Scania?
“O, je bent doof? Dan nemen we je niet aan.” Het klinkt hard, maar voor Imke Overbeek zijn het inmiddels bekende woorden. Ze is dan ook dankbaar voor de kans die Scania haar gaf. Sinds het voorjaar van 2021 werkt ze bij de afdeling Customer Support.
Vanwege een genetische afwijking heeft Imke een huidziekte en is ze doof. Op jonge leeftijd kreeg ze zogenoemde ‘cochleaire implantaten’, waardoor ze gesprekken kon volgen. Gebarentaal bleef haar moedertaal, maar met behulp van logopedie leerde ze ook praten.
Ze volgde de havo op de dovenschool en deed daarna een ICT-opleiding. “Dat ging heel goed. Toch lukte het me niet om een baan te vinden. Veel werkgevers denken dat dove mensen niks kunnen, maar dat is natuurlijk niet waar. Ik ben ervan overtuigd dat we bepaalde taken juist beter uitvoeren, omdat andere zintuigen verder zijn ontwikkeld.”
Gelukkig gaf Scania haar een kans!
“Sinds maart 2021 werk ik bij de afdeling Customer Support, waar alle ICT-vragen van medewerkers worden beantwoord. Ik richt me vooral op de mailbox. Lukt het niet om een probleem per mail op te lossen, dan verwijs ik medewerkers door naar de telefonische helpdesk. Collega’s nemen het dan van mij over.”
Lees hieronder meer:
“Ook bij online vergaderingen met het team ben ik aanwezig. Vaak schuift er dan een Nederlandse Gebarentaal Tolk aan”
Hele interview met Imke
Lees het ervaringsverhaal
Deze Scania medewerkers gingen jou al voor
Werken op kantoor, in de werkplaats, productiefabriek of in de logistiek:
Vind werk in jouw vakgebied