Een internationale job leert je veel over jezelf en over culturen
Reizen voor je werk. Een baan met een sterk internationaal karakter. Wat biedt dat je? Benjamin (Supplier escalation specialist) en Michel (Development Engineer) leggen uit wat een functie in de logistiek – en dan specifiek binnen de supply chain – per definitie internationaal maakt.
Wanneer past een internationale job goed bij je?
Als je van dynamiek houdt. Als je wilt dat geen werkdag hetzelfde is. En als je je wilt blijven ontwikkelen. We vroegen Benjamin en Michel hoe zij dat ervaren in hun rol.
“Flexibiliteit is belangrijk. Je moet in staat zijn om ad hoc beslissingen te kunnen nemen en niet bang zijn om met leveranciers het gesprek aan te gaan. We zijn probleemoplossend ingesteld en daarnaast is een juiste communicatie en verslaggeving naar de eigen interne organisatie ook belangrijk. Je houdt je natuurlijk wel bezig met procesoptimalisatie.’’, zegt Benjamin.
Michel:”Eigenlijk is een open mindset het belangrijkste. Dat je je kunt aanpassen aan een probleem, project of situatie in onze dynamische wereld.’’
De wereld is je werkplek
Overal expert in zijn, hoeft niet binnen Scania. Er wordt samen met je leidinggevende gekeken naar jouw doelen en de doorgroeimogelijkheden die er liggen. Ook internationaal. Of je nu in Nederland werkt of in bijvoorbeeld Zweden, het internationale aspect is altijd aanwezig. Vroeger kon (bijna) alles binnen de landsgrenzen geregeld worden. Tegenwoordig is het logistieke proces complex en hebben we te maken met tienduizenden onderdelen die geproduceerd worden over de hele wereld.
Benjamin is vaak onderweg om op locatie (capaciteit) problemen op te lossen bij leveranciers en samenwerkingspartners. Waar het bij Michel sterk afhankelijk is van het project hoe vaak hij afreist naar het buitenland. Maar daar komt snel verandering in. Na zes jaar binnen de afdeling development engineering, maakt hij de overstap naar Zweden. In eerste instantie voor een half jaar, maar wie weet langer. Michel verwacht ook daar weer veel te leren van andere onderdelen binnen Scania, de cultuurverschillen en zichzelf.
Ben je benieuwd hoe de doorgroeimogelijkheden er verder kunnen uitzien?
De uitdaging van het werken met cultuurverschillen
Brengt het werken in een internationale omgeving ook drempels op het gebied van cultuur met zich mee? Jazeker. Maar die ‘drempel’ noemen de mannen liever een uitdaging. Eentje om spreekwoordelijk alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. We hoefden niet lang te wachten op een aantal voorbeelden:
Benjamin: ’’Internationaal gezien gaat het toch om verschillende culturen waar je mee te maken hebt. Een Nederlander communiceert heel anders dan een Spanjaard, Duitser of Italiaan. Op een gegeven moment leer je patronen herkennen en weet je wat je tegen wie moet zeggen om gezamenlijk iets voor elkaar te krijgen. Daar moet je natuurlijk wel tegen kunnen, maar dat is juist iets waar ik energie van krijg.’’
‘’Iedereen hier ziet er de toegevoegde waarde van in om naar het buitenland te reizen. Je leert elkaar beter en sneller kennen als je elkaar persoonlijk ontmoet. En dat bevordert de samenwerking weer. Het is heel interessant om de verschillen te zien tussen culturen en hoe je dat meer bij elkaar kunt brengen. Reizen voor een project of een tijdelijke overstap naar het buitenland om nieuwe kennis op te doen, wordt alleen maar gestimuleerd.’’ – Michel
Ondersteuning vanuit de organisatie
Een vliegtuig instappen moet wel een doel hebben en duurzaam zijn. Is er een probleem of een strategische sessie op locatie dan wordt het boekingsproces volledig uit handen genomen, zodat Michel en Benjamin zich volledig kunnen bezighouden met de inhoud van het probleem binnen de supply chain.
Niet alleen in het buitenland hebben we te maken met cultuurverschillen. Ook in Nederland binnen een magazijn kunnen al uitdagingen voorkomen. Zo biedt Scania in hun online academy taalcursussen, maar ook agile en communicatie trainingen aan. Alles om ervoor te zorgen dat collega’s optimaal met elkaar kunnen samenwerken, in binnen- en buitenland.
Projecten binnen de internationale supply chain
Geen dag is dus hetzelfde. Hoe ziet een project er dan uit die de nodige (internationale) uitdaging met zich meebrengt? Het voordeel van een internationale job is ook dat je soms wat sightseeing tijd vastplakt aan je werkbezoek. Maar voordat het zover is, lossen we serieuze problemen op.
Benjamin: ‘’Een aardbeving in Turkije waardoor leveringsproblemen ontstaan. Het vraagt om een overkoepelende blik om te bepalen waar het probleem op dat moment ligt. Maar ook buiten Europa in bijvoorbeeld Arabische landen, Mexico, China en India zijn we actief. We brengen in kaart welke korte- en lange termijn uitdagingen er zijn. Loopt een productieproces niet, dan kan het in het slechte geval zijn dat er ergens anders 3000 man staat te wachten op missende onderdelen. Dat is wat wij proberen te voorkomen.’’
‘’Een uitbreiding van dienstverlening naar Amerika, China of Brazilië. Het kan allemaal. De rigoureuze veranderingen vind ik het leukst. Als er bijvoorbeeld ergens binnen een aantal maanden een nieuw magazijn moet staan. Of een land moet over op het reguliere proces. En vergeet corona niet, de impact hiervan was groot. Het waren niet alleen de containerprijzen die stegen. Wat mijn ambitie over een paar jaar is, weet ik niet. Wat ik wel zeker weet is dat er altijd een nieuwe kans ligt.’’, zegt Michel.
Een baan in de supply chain is een baan met veel internationale mogelijkheden. Dat is iets wat volgens Michel en Benjamin vaststaat. Ben je flexibel, heb je een open mindset en vind je het leuk om af en toe te reizen voor je werk? Goede kans dat het bij je past. De diversiteit aan projecten en ook de cultuurverschillen die het werk met zich meeneemt, brengen je groei op zowel professioneel als persoonlijk vlak.
“We opereren wereldwijd, waardoor we automatisch te maken hebben met veel dynamiek en cultuurverschillen. Dat houdt ons werk uitdagend”
Ben je nu ook nieuwsgierig geworden naar het werken in de supply chain?